
Γνωστικά, συναισθηματικά και συμπεριφοριστικά εργαλεία.
Τα παιδιά κατά τη περίοδο της εφηβείας αλλά και της προεφηβείας βιώνουν άγχος, κατάθλιψη και εκδηλώνουν συμπεριφορές που δυσχεραίνουν την ομαλή προσαρμογή τους σε ομάδες. Γι’ αυτό το λόγο οι κηδεμόνες τους, άνθρωποι εντός του κοντινού οικογενειακού κύκλου, καθώς και τα ίδια τα παιδιά σιγά σιγά μπορούν να αφιερώσουν χρόνο για την ενασχόληση με τη ψυχικής υγεία τους.
1. Ανησυχία
Επιτρέψτε στον εαυτό σας να επικεντρωθεί στις σκέψεις ανησυχίας με σκοπό να αποκτήσετε τον έλεγχο τους και να μειώσετε το άγχος.
Βήμα 1: Βρείτε μια θέση που σας αρέσει.
Βήμα 2: Αφήστε τον εαυτό σας να επαναφέρει τις ανησυχίες του για 15 λεπτά.
Βήμα 3: Καταγράψτε τις ανησυχίες μέσα στην υπόλοιπη ημέρα χωρίς να δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα.
Βήμα 4: Στρέψτε τη προσοχή στις ανησυχίες σας για 15 λεπτά κάθε ημέρα.
2. Αποκτώντας έλεγχο στη ζωή
Όταν είμαστε κυρίαρχοι του εαυτού μας το άγχος μειώνεται σταδιακά.
- Μπορείτε να καταγράψετε τα γεγονότα της καθημερινότητας σας σε ένα χαρτί ή ημερολόγιο.
- Με τη πάροδο του χρόνου μπορείτε να προσθέσετε δραστηριότητες που θα θέλατε να εισάγετε στη ζωής σας.
3. Εκμάθηση στην αυτοπεποίθηση
Η σταθεροποίηση της αυτοπεποίθησης μας είναι βασικό στοιχείο για τη μείωση του άγχους και τη προαγωγή της ευεξίας.
Καταγράψτε παλαιότερες δυσκολίες που έχετε αντιμετωπίσει επιτυχημένα σε ένα χαρτί και αρχίστε να το διαβάζετε όταν ξεκινάει η ημέρα σας.
4. Αντιμετώπιση των μη βοηθητικών σκέψεων
Η αντικατάσταση των μη βοηθητικών σκέψεων μας επιτρέπει να δεχτούμε τη χαρά στη ζωή μας.
5. Αλλαγή συμπεριφοράς
Η επίτευξη μιας αλλαγής δημιουργεί καλύτερες συνθήκες στη ποιότητα της ζωής μας. Το παρακάτω σχεδιάγραμμα μας βοηθάει να αναγνωρίσουμε τα στάδια της αλλαγής και να μην επικρίνουμε τον εαυτό μας.
Σκέψεις, αξίες και εσωτερική εστίαση.
Οι ενήλικες που υποφέρουν από σωματικές παθήσεις κάποιες φορές καλούνται να διαχειριστούν ταυτόχρονα το άγχος ή τη κατάθλιψη. Χρήσιμα εργαλεία προσωπικής βελτίωσης είναι τα εξής:
1. Μαθαίνοντας να αποστασιοποιούμαστε από τις σκέψεις μας
Πολλές φορές η ζωή φαντάζει ένα πρόβλημα που χρειάζεται λύση. Γι’ αυτό το λόγο στρέφουμε την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων προς όφελος μας.
2. Στρέφοντας το ενδιαφέρον μας προς τις αξίες
Καταγράφουμε σε ένα κομμάτι χαρτί το δικό μας σύστημα αξιών ρωτώντας τον εαυτό μας τα εξής: Τι έχει αξία στη ζωή μου; Σε ποια πράγματα προσδίδω αξία; Τι έχει ποιότητα στη ζωή μου; Έτσι λοιπόν κάνουμε καλύτερες επιλογές στη ζωή μας βασισμένοι στις αξίες μας, γινόμαστε ολοένα και ποιο αποφασιστικοί και προσηλωμένοι στους στόχους μας.
3. Ο εαυτός μας ως παρατηρητής
Ο διαλογισμός και άλλες εναλλακτικές ασκήσεις βασισμένες στην ενσυνειδητότητα ενισχύουν τη σύνδεση με τον εαυτό μας, τη σύνδεση με τους συνανθρώπους μας και μας βοηθάνε να δούμε τον εαυτό μας ως παρατηρητή.
Αρχικά καθίστε σε μια αναπαυτική θέση και ακούστε τη μουσική που βρίσκετε στο παρακάτω σύνδεσμο για 10 λεπτά. Η συγκεκριμένη άσκηση δεν ενδείκνυται για τα οφέλη του διαλογισμού, είναι μια πρώτη γνωριμία για να δείτε πώς μπορεί να φαίνεται ο διαλογισμός. Σε περίπτωση που σας αρέσει αυτή η απλή άσκηση μπορείτε να εισέλθετε σε βαθύτερα διαλογιστικά μονοπάτια με μεγαλύτερη δυσκολία.
Μουσική διαλογισμού: ΑΚΟΥΣΤΕ ΕΔΩ.
Άμα ο διαλογισμός σας αναστατώνει είναι χρήσιμες κάποιες άλλες ασκήσεις ενσυνειδητότητας.
1) Παρατηρήστε ένα βιωματικό γεγονός με εξονυχιστικό τρόπο προσεγγίζοντας κάθε λεπτομέρεια.
2) Εισέλθετε στην εσωτερική εστίαση σκέψεων, συναισθημάτων και συμπεριφορών αυτή τη φορά με επίκεντρο ένα συγκινησιακό γεγονός.
Κινητοποίηση & Αλλαγή πεποιθήσεων συσχετισμένων με εξαρτήσεις.
Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι υπάρχουν πόροι για να βοηθήσουμε τον εαυτό μας όταν θέλουμε να αποφύγουμε εμπειρίες συνταυτισμένες με εξαρτήσεις και όταν βιώνουμε ψυχικές διαταραχές όπως σχιζοφρένεια ή διπολική διαταραχή. Πρώτον, αυξάνοντας τις δραστηριότητες που έχουν νόημα στη ζωή μας. Δεύτερον, αλλάζοντας τις γνωστικές προκαταλήψεις.
1. Πώς διακρίνονται οι δραστηριότητες που ενισχύουν την ευεξία και δίνουν νόημα στη ζωή μας;
Κατεβάστε το αρχείο σε μορφή .pdf
Ποιες είναι οι αξίες μου; Να αγαπάω και να νοιάζομαι τους ανθρώπους / Να είμαι δημιουργικός.
2. Πώς μοιάζουν οι γνωστικές προκαταλήψεις για τις εξαρτήσεις;
Παραδείγματα γνωστικών προκαταλήψεων για τις εξαρτήσεις
• ‘Όλα ή τίποτα’, ένας δυσπροσαρμοστικός τρόπος σκέψης.
‘Άμα δεν πιώ ένα ποτό, δε θα μπορέσω να κοιμηθώ το βράδυ’
• Εστίαση στην αρνητική πλευρά των πραγμάτων.
‘Έχω ταλαιπωρήσει πάρα πολύ τον οργανισμό μου ούτως ή άλλως, ποιο είναι το νόημα να σταματήσω το τσιγάρο;’
• Γενίκευση μιας κατάστασης προς όλες τις καταστάσεις.
‘Σταμάτησα να πίνω καφέ και πήρα χαμηλό βαθμό στις εξετάσεις άρα θα παίρνω συνεχώς χαμηλό βαθμό άμα δεν πίνω καφέ’
• Μεγαλοποιώντας το πόσο άσχημα είναι τα πράγματα.
‘Κάνω χρήση κάνναβης εδώ και πολλά χρόνια, δε θα μπορέσω ποτέ να σταματήσω’
• Διαβάζοντας το μυαλό των άλλων.
‘Η παρέα μου πιστεύει ότι είναι βαρετό να μην καπνίζω’
• Προβλέποντας το μέλλον.
‘Κανένας δε πρόκειται να μου μιλήσει άμα δε πιώ ένα ποτό’
Υπηρεσίες
